CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, August 3, 2010

Risik, Tunang dan dimiliki


Risik-risik

Hari Jumaat

Tarikh tidak lah dapat ku ingat tetapi harinya adalah hari Jumaat. Setiba aku di rumah, aku dikhabarkan yang ada sepasang suami isteri telah datang merisik aku. Lucu aku dibuatnya kerana ada juga orang yang berkenan akan diri ini. Keh...kehh... Aku bertanya, Jawa tua mana yang berkenan kat aku tu... Mak Ngah aku memberitahu memang Jawa tua yang bertanya mengenai aku, tetapi untuk anaknya yang muda macam aku... Malu dan tidak percaya. Memang sukar juga Mak Ngah nak meyakini aku kerana memang prinsip aku payah sikit laa nak percaya cakap orang ni... Kata Mak Ngah, bukti ada orang yang merisik aku tu ada lah membawa buah tangan. Buah-buahan barat seperti epal. Aku tidak berfikir apa-apa. Sebat aje laa.. rezeki..



Emmm.... tidak ada tangguh-tangguh dalam perkara ini. Ayah dengan cepat menyampaikan berita ini kepada nenek. Kata persetujuan pun dimeterikan. Pada masa yang ditetapkan mereka datang membawa cincin tanya. Alah...cincin belah rotan laa.Trend apa pada masa tu !!!.


Bertunang

Tanggal 18hb Oktober 1987

Tarikh pun ditetapkan atas persetujuan kedua belah pihak.Maka aku pun menjadi tunangannya. Hantaran tidak lah banyak hanya lima dulang berbalas tujuh dulang. Simple-simple je. Seingat aku,tunang aku tu adalah bagi sepasang baju, kek, cincin tunang pastinya, buah-buahan dan tudung kot. Pihak aku adalah bagi kek, biskut, dan buah-buahan. Maklum dalam keadaan tidak percaya tetapi aku pasrah sebab ayah telah bersetuju untuk berbesan dengan orang Jawa. Ikutkan cerita aku adalah orang kedua yang menerima orang Jawa dalam keluarga besar sebelah ayah dan ibu aku.

Perkahwinan

28hb. Julai 1989

Malam Sabtu selepas solat Isyak, rombongan sebelah suami datang bertandang ke rumah aku. Pada malam itulah aku dinikahkan dengan saudara ABU BAKAR BIN SEMAAT. Dengan dua kali lafaz aku pun sah menjadi isterinya selepas aku sendiri pun membuat pengakuan yang aku mahu menjadi isterinya. Sedih ada, gembira pun ada, entah macam-macam lagi perasaan pun ada yang aku sendiri pun tidak dapat nak perjelaskan.

Majlis berinai diadakan pada malam itu juga. Suami aku apa lagi, pun turut serta juga. Lucu juga aku kerana suami aku ditegur oleh emak saudara aku dalam kesilapannya semasa merenjis aku di pelamin. Pada keesokan harinya aku dan suami memilih songket hitam buat kenangan kami. Semoga aku dan suami hidup bahagia hingga ke akhir hayat.

0 comments: