CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, August 17, 2010

Ramadan 2010

Jam 5-30 petang.

AHAD

14.08.2010 bersamaan dengan 4 Ramadan, aku dan suami serta anak yang nombor tiga dan empat bertolak ke Rawang di mana anak perempuan aku iaitu yang nombor dua dan amat mesra dengan panggilan Angah bersekolah. Tujuan kami hanya satu iaitu berbuka puasa dan bersolat tarawih bersama-sama. Aku pun tidak menyangka bahawa pada hari itu suami aku memilih untuk berbuka puasa bersamanya kerana tiada khabar pun akan berbuat demikian. Namun aku ikutkan sahaja. Orang kata senang ceritalah....



Dengan tiadanya membuat juadah berbuka aku tetap ke Rawang. Bagi suami aku jangan merumitkan keadaan katanya. Satu-satu jalan yang paling mudah adalah membeli juadah yang ada di jual di Bazaar Ramadan. Aku dan suami mengambil kata sepakat bahawa juadah untuk berbuka puasa di beli di Bazaar Ramadan di Kuala Selangor.

Murtabak ayam, sate ayam, ayam percik, nasi ayam berempah ,air dan adalah seketul dua kuih yang aku beli untuk berbuka bersamanya. Kami kira cukup untuk kami anak beranak. Sungguh aku sedih kerana tahun ini (2010 ) merupakan tahun pertama Angah tidak menyambut satu Ramadan bersama kami di rumah. Bertambah sedih lagi anak sulung aku juga tidak menyambut satu Ramadan bersama kami juga kerana menyambung pelajaran di USM. Sedih ... sedih... Sungguh-sungguh terasa yang anak-anak semakin besar dan kita sebagai ibubapa semakin renggang secara fizikalnya namun pertalian jasmani dan roh tetap ada mengiringi mereka walau di mana mereka berada. Doa aku semoga mereka berjaya, sihat dan di bawah lindungan serta peliharaan Allah hendaknya.






Jam 7.20 malam aku sampai di SBPI dan mengambil tempat di kantin. Rupa-rupanya ramai ibubapa mengambil kesempatan berbuka puasa bersama anak masing-masing. Suka sungguh aku melihat situasi seperti itu .Menjamah sedikit makanan, kami bersolat Magrib bersama jemaah lain di masjid sekolah tersebut. Usai bersolat kami menyambung semula makan juadah yang dibeli sehingga masuk waktu solat Isyak. Sekali lagi kami berjemaah bersama-sama sehingga solat sunat tarawih dan solat sunat witir tiga rakaat. Wau! terasa indahnya Ramadan kali ini dan berdoa semoga aku di beri kesempatan untuk menghabiskan Ramadan tahun ini. Insya Allah....


Pergi ke kedai beli rastali,
Beli bersama buah kurma,
Kot-kot minggu depan jumpa lagi,
Bolehlah kita sembang lama-lama.





Ketahuilah Angah bahawa mama dan abah tetap sayang dan rindu pada Angah. Doa kami semoga Angah succes dalam apa jua yang dilakukan." Semoga berjaya anak ku dalam perjuangan yang hebat untuk tahun ini"...pasti doa mama akan dititip setiap kali selepas solat...

0 comments: