CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, August 6, 2010

Pulut kuning kari ayam

Aku mempunyai empat orang anak yang membesar dalam pemerhatian aku dan suami.Anak-anak aku tidak banyak kerenah kerana memang aku dan suami mendidik mereka dengan seadanya dan tidak mengutamakan kemewahan maupun kebendaan.

Anak sulung aku kini berusia 20 tahun dan menuntut di IPTA nun di Pulau Mutiara. Manakala anak kedua aku pula berusia 17 tahun dan kini belajar di Sekolah Berasrama Penuh Integrasi , dekat Rawang. Dan, anak ketiga aku sedang belajar di tingkatan 2 di Sek Men Keb Seri Desa dekat pekan Tanjong Karang dalam negeri Selangor. Yang bongsu dan yang terakhir kot, kini belajar di PPKI di Sek Keb Batu 9, Jalan Bomba, juga di Tanjong Karang berusia 11 tahun.

Apa yang paling aku suka dengan mereka adalah mereka ini mempunyai citarasa yang sama, terutama dalam hidangan pulut. Anak aku pasti tidak menolak apabila pulut kuning yang aku hidangkan ataupun juga apabila aku membawa mereka menghadiri sesuatu majlis. Jika ada pulut kuning pasti itu akan menjadi pilihan pertama mereka.

Pada aku menyediakan hidangan pulut tidaklah susah manapun. Aku rasa paling senang dan santai. Orang kata boleh buat kerja lain apabila pulut kuning itu dikukus. Sudah tentu boleh tumis kari ayam. Pulut siap dikukus, kari ayam pun masak. Tak gitu............

Resepi aku mudah saja. Jom kita kongsi sama-sama. Mana tahu ada di antara kita yang anak-anaknya mempunyai selera yang sama. Kan........

Pulut kuning

Rendam pulut bersama kunyit semalaman
Kukus pulut buat kali pertama
Gaulkan pulut bersama santan yang telah di bubuh garam sesedap rasa
Kemudian kukus kali ke dua hingga masak

Kari ayam

Daging ayam ( siap untuk dimasak )
Rempah kari
Santan
Ubi kentang
Kerisek

Bahan tumisan

Bawang merah dan bawang putih
Kulit kayu manis, bunga cengkih dan bunga lawang
Daun kari
Sedikit halia

Dalam penyediaan masakan ini aku tidak mempunyai sukatan yang khusus. Orang kata ikut kata hati aje laaaa....
Itulah anak-anak aku...... mama amat sayang kalian. Moga panjang umur, dimurahkan rezeki dan dipermudahkan atas semua urusan di dunia maupun urusan akhirat. AMIN..........

0 comments: