CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, July 22, 2010

Alahai.....Kenangan lalu


Ketika itu aku berusia dalam lingkungan 16 tahun. Dalam usia begini ramailah yang ingin berkenalan dan cubaan usik-usik gatal. Alahai, itu semua tidak aku kisahkan kerana ianya satu proses kehidupan untuk mematangkan seseorang. Namun apa yang penting kita buat tidak kisah saja akan perkara itu. Apabila pulang dari sekolah atau dari mana sekali pun, pasti ada jejaka yang menunggu untuk suit-suit menegur pada aku. Alahai, senyum sajalah....Itulah kehidupan aku ketika berusia 16 tahun. Namun setakat itu sahaja yang berani jejaka ketika itu untuk mengusik kerana mereka sendiri arif perihal ayah yang terkenal dengan garangnya. Ketika mereka melintasi hadapan rumah aku walaupun ketika itu kami adik beradik berlonggok mengambil angin di bawah pokok pelam, mereka takkan berani untuk menoleh. TAKUT.

Pernah suatu ketika itu ada seorang jejaka yang lagaknya sungguh berani dengan cubaan mengenyitkan matanya pada aku. Aku sendiri pun berasa amat lucu dan hanya cuba membalasnya, tidak pula aku ketahui yang ayah memerhatikan aku dan jejaka yang berani itu. Alangkah terkejutnya aku bahawa ayah dengan pantas terus menyoal aku sama ada aku mengenali akan jejaka itu. Rasanya macam nak putus usus perut aku dibuatnya. Ayah dengan pantas mengambil motornya lalu mengekori jejaka tersebut . Aku pun tidaklah dapat mengetahui apa yang dibincangkan. Sungguh-sungguh aku mengharapkan agar perkara yang tidak baik tidak akan terjadi kepada jejaka itu. Malu pun ada tetapi bila difikirkan semula... terima kasih kepada ayah yang menjaga anak perempuannya supaya tidak alpa akan keseronokan dunia. Ayah selalu berkata, " membela lembu sekandang lebih mudah daripada menjaga anak perempuan seorang".Kini hanya kenangan saja..................

0 comments: