CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, June 8, 2010

KETIKA SUATU WAKTU DULU

Langkah perjalanan kehidupan bermula di tahun 1972 di mana kami adik beradik di uji oleh Allah SWT bila mana orang yang mendidik dan membelai kami di ambil oleh Allah yang mana ketika itu sudah pastinya kami amat memerlukan kasih dan sayang dan jua perhatian daripada ibu tercinta sebagaimana kawan-kawan yang seusia denganku. Di sinilah bermulanya episod demi episod yang memburu perjalanan kehidupanku. Ketika itu kehidupan yang penuh keceriaan di ragut dengan cepat. Maut itu tiada yang siapa tahu dan bila ketikanya. Tinggallah kami lima beradik meneruskan kehidupan bersama ayah tercinta.

Perjalanan kehidupan persekolahan amat perit kerana semua urusan persekolahan kami adik beradik yang terpaksa uruskan.Tambahan pula abang yang sulung ketika itu baru berusia tiga belas tahun dan adik yang bungsu berusia empat tahun serta aku sendiri baru berusia lapan tahun dan aku bersekolah di Sekolah Kebangsaan Sungai Burung. Memang perjalanan perlu diteruskan tetapi kekurangan tetap ada.

Kehidupan kami seolah-olah tiada perancangan di mana kami ditempatkan di rumah nenek di sebelah ibu dan di sebelah ayah, Perit memang perit ...............Ayah..........pastinya paling terasa dengan ujian dan dugaan ini kerana ayah adalah seorang nelayan yang selalu berpindah dari satu bagan ke satu bagan. Kami hanya dapat berjumpa ayah seminggu sekali bila mana ayah akan pulang menghantar bekalan makanan. Sudah pasti beras dan sardin untuk anak-anaknya. Kesian ayah............Itulah kehidupan di tahun 1972 yang kini diingat-ingat rasanya tidak tertelan air liur. Ku panjatkan doa untuk ibu semoga ditempatkan di kalangan orang yang beriman. Coretan ini berhenti di ketika ini dan episod seterusnya akan ku bingkiskan lagi.

0 comments: